Made with your own love!

donderdag 5 maart 2015

Lekker lang tafelen - DIY placemats van linnen en kant

Jaaa, er is weer een nieuwe DIY! Je kunt dit weekend dus weer flink aan slag! :)Het is al weer even geleden dat er een nieuwe DIY is geplaatst. Dat kwam omdat deze DIY iets meer tijd (en bloed, zweet en bijna tranen ;-)) in beslag nam dan ik had verwacht. Daarnaast ben ik nog bezig geweest met het opzetten van een nieuwe workshop! Ben je hier benieuwd naar? Klik dan hier.

Als je deze blog hebt gelezen, weet je dat het maken van placemats met een landelijke uitstraling hoog op mijn lijstje stond. Zo leuk om van de zomer ook buiten te gebruiken... En ideaal natuurlijk. Plastic placemats zijn lang niet zo mooi als die van stof en zijn deze vies dan gooi je ze even in de wasmachine en ze zijn weer als nieuw!

Vorige week heb ik stof gehaald op de markt en kon ik aan de slag! Ik dacht ze even in een middagje te maken, maar dat werden dus een paar middagjes... Het ontwerpen van de placemats, een draad die iedere brak en een naaimachine die af en toe vastliep zorgden voor de extra uurtjes (en frustratie...). Maar... het is gelukt en made with your own love! Het kan natuurlijk ook niet altijd vlekkeloos verlopen. Dus ben je niet zo naaier of bedreven in het werken met naald en draad?! Toch verder lezen, want zo'n ster ben ik ook niet met de naaimachine ;-)

Bij deze raad ik maar gelijk iedereen die wel eens fröbelt met stofjes aan om de kanten gordijnen van Ikea te halen. Je kunt ze bij zo veel dingen gebruiken en ze zijn goedkoop (2 x 3 bij 1.5 meter voor maar 10
euro)!! Bij het maken van deze placemats heb ik deze ook gebruikt.

Voor deze DIY heb ik zandkleurig linnen gebruikt (twee kleuren, een heel klein kleur verschil is mooi om zakjes voor bestek etc. mee te maken) en de kanten gordijnen van Ikea. Verder heb je het volgende nodig:
- naaimachine
- naald en draad
- spelden

Neem een stuk stof van ongeveer 50 cm. breed en 37 cm. lang. Zoom de randen om (eerst de randen zigzaggen om te voorkomen dat het gaat rafelen) en de basis is al klaar. Op de foto's hieronder is uitgelegd hoe je roesjes en mooie platte strikken kunt maken (klik op de foto voor een vergroting). Verder is het leuk om zakjes aan de zijkant te maken om het bestek of een servet er in te steken. Op dit zakje kun je dan het roesje, randje of strikje terug laten komen wat je al eerder hebt gebruikt.

Ik zou zeggen heel veel succes en geniet de volgende keer extra van maaltijd! :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten