Made with your own love!

maandag 12 oktober 2015

Binnenkijken bij... Anita!


Binnenkijken bij… Anita
Vandaag mogen we binnenkijken bij Anita. Ontzettend leuk, want ze heeft een gewaagde stijl die je misschien niet zo snel tegen komt. Nadat ik ben ontvangen met een kopje thee en een zelfgemaakte cake kunnen we beginnen. De woonkamer heb ik dan al goed in mij op kunnen nemen en Anita verteld er ook het een ander over. “De stijl hier in huis laat zich niet echt binnen één stijl vangen. De stoelen zijn bijvoorbeeld heel vintage, terwijl andere delen weer veel moderner zijn. Alle spullen zijn zelf bij elkaar gezocht. Inspiratie heb ik vooral gehaald uit een magazine als VTwonen, maar ook van Pinterest. Meubels en decoratie haal ik dan ook bij verschillende winkels. Loods 5, Hema, Karwei en Intratuin zijn wel echt favoriet, maar ik ga net zo makkelijk naar Opnieuw & Co (kringloopwinkel). Daar kom je de mooiste dingen tegen waarvan ik soms niet begrijp dat mensen ze weg doen.”

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
In de woonkamer zien we wat decoratiehoekjes, zonder dat het too much is. Alles is zorgvuldig bij elkaar gezocht en doordat de items goed bij elkaar passen wordt het niet rommelig. De accessoires worden goed met elkaar gecombineerd. Het is wel duidelijk dat Anita hier oog voor heeft! Oud met nieuw en dingen met een persoonlijk verhaal tot dingen met de kringloop. Zo wist ze eerst niet wat ze met de klok aan moest die nu een plekje heeft in de vensterbank. “We heb hem gekregen voor ons trouwen van een familie waar ik regelmatig oppaste. Ik kon er lastig een plek voor bedenken en had geen idee waar ik het mee moest decoreren.” Toch is het uiteindelijk goed gelukt. En een erg origineel idee om hem in de vensterbank te plaatsen. Ook het houten poesje op de stapel boeken heeft een bijzonder verhaal. "Mijn oma verzamelde poesjes in allerlei formaten. Deze heb ik van haar gekregen en staat nu in de vensterbank. Het is toch leuk om zo aan je spulletjes te komen, omdat er dan een verhaal aan vast zit." Het valt me sowieso op dat bij veel decoratiehoekjes ‘out of the box’ is gedacht. Verschillende kleuren, materialen en texturen zijn met elkaar gecombineerd wat voor een evenwichtig geheel zorgt. Het geijkte wat je in veel huiskamers terug vindt zal je hier niet snel aantreffen.

Een ander voorbeeld van het ‘out of the box’ denken is de eetkamertafel. Eigenwijs vierkant met vijf stoelen. De stoelen zijn verschillend en gevonden bij de betere kringloop. “Het voordeel van een vierkante tafel vind ik dat er veel ruimte is. Als ik gasten heb trek ik hem van de muur af en kunnen we er wel met z’n achten om heen zitten. Maar op deze manier neemt hij niet veel plek in, waardoor hij ook nog eens ruimtebesparend is”, verteld Anita. Het kastje boven de tafel is een handig decoratiemiddel. Je kunt er iedere keer iets anders in kwijt, waardoor je snel van sfeer kunt wisselen.

 

Een echte eyecatcher in de woonkamer is de grote landkaart aan de diepgroene muur. “Ik wist altijd al wel dat ik een groene wand in de woonkamer wilde. Toen we de kleur op de muur verfde bleek dat dit wel erg donker was. Ik ben toen zelf aan het mengen gegaan door er wat wit bij te doen. Deze kleur is dus niet in de winkel te koop, maar hij is nu wel naar mijn zin!”, verteld Anita. Gaandeweg valt me op dat Anita ook regelmatig dingen in haar interieur veranderd. “Ik vind het niet moeilijk om spullen weg te doen. Zeker niet als ik al een ander idee in mijn hoofd heb. De landkaart in de woonkamer vind ik erg gaaf, maar ik ben zelf nog nooit in Israël geweest. Hierdoor heeft hij minder betekenis voor me. Wat ik ooit nog heel graag zou willen is een muurdecoratie van Ixxi. Dit is een systeem van losse kaartjes die je zelf aan elkaar moet maken. Een afbeelding van een Oudhollandse schilder als van Gogh zou ik erg leuk vinden. Deze krijgt door dit systeem dan weer een moderne uitstraling, waardoor hij in dit interieur past.”



Ook de koeienhuid op de vloer met de twee ronde tafeltjes vind ik zelf erg origineel. Dit geheel doet modern aan, maar past door de kleursamenstelling uitstekend bij de leren bank. Het ene tafeltje is van hout en het andere is een koperkleurig tafeltje van het merk Zuiver. Sowieso zijn ronde tafeltjes op dit moment erg hip. Zeker wanneer je er meerdere hebt in verschillende hoogte, kleur of materiaal en grootte. Anita geeft aan dat ze in de zithoek graag nog een kastje zouden willen. “Het is alleen zo lastig om hier iets voor te vinden. Een zwevende kast vinden we erg mooi, maar deze zit dan wel permanent aan de muur bevestigd. Je kunt dan lastiger je zitopstelling nog eens veranderen. We denken er dus nog maar eens goed over na wat het nu worden gaat.”

Ik ben ook wel benieuwd of ze graag iets aan de woonkamer of meubels zou willen veranderen als ze nu opnieuw zou kiezen. ‘De stoelen met de geelgroene rugleuning vind ik onwijs gaaf, maar de leuning is wel heel fel en bepalend van kleur. Dat zou ik nu wellicht anders doen.’ Misschien nog een idee om er zelf hoezen voor te naaien en deze over de rugleuning te laten zakken. Zo kun je nog eens regelmatig wisselen van kleur!

 



 
De keuken is echt het pronkstuk van het huis. Oorspronkelijk zaten hier een keuken en badkamer, maar de badkamer is naar boven verplaatst waardoor de keuken ruimer is geworden. Door de ramen aan de zijkant is er een heerlijke lichtinval. Ze hebben een mooie gietvloer laten gieten door een bekende. "Je ziet er alles op, maar het is wel ideaal. Geknoei van sausjes, wijn e.d. zijn makkelijk op te dweilen." Het houten balken plafond kwam tevoorschijn toen ze de boel gingen verbouwen. “Het is zo zonde om deze weg te stoppen achter strakke gipsplaten. Wij vinden het juist een mooie warme sfeer geven. Het was een idee van Meeuwis. Het aanrechtblad is van beton en vraagt wel enig onderhoud, maar dat is het wel waard.” Ook in de keuken zien we leuk gedecoreerde hoekjes. Omdat Anita geen bovenkastjes heeft blijft het geheel rustig en georganiseerd. De lampen en marmeren klok zijn ook van het merk Zuiver. Verder werden ook hier veel spullen bij elkaar gezocht. “Het is toch het leukste om hier zelf mee bezig te zijn. Zo kan ik er mijn eigen stempel op drukken. Iets kant-en-klaar in de winkel kopen past niet zo bij mij”, legt Anita uit.
 

 

In de hal treffen we twee wel heel bijzondere elementen aan. Allereerst is één wand behangen met fotobehang. “Het idee komt volgens mij uit een tijdschrift van VTwonen”, verteld Anita. “Het idee vond ik heel erg leuk, maar het was voor ons wel even kijken wat we dan wilden. Uiteindelijk heb ik bij het historisch genootschap bij ons in de woonplaats een oude foto gevonden van de straat waar wij wonen. Dit is een van de oudste stukjes van Ambacht en er is ook niet heel veel veranderd hier. Hier hebben we fotobehang van laten maken.” Het leuke vind ik dat het overduidelijk een foto is, maar omdat deze op de gehele wand is geplakt en in grijstinten is combineert hij mooi met het geheel van de gang. Aan de andere kant van de gang zien we de kapstok. “Deze heb ik zelf gemaakt van oude broekriemen van mijn man. Ze zijn van Scotch & Soda. Door ze aan het plafond te bevestigen en er een stok doorheen te steken heb ik een kapstok gemaakt. We kunnen er niet heel veel jassen aan kwijt, maar we hebben ook nog een kapstok in het de voorraadkast.” Zo zie je maar, een kapstok hoeft echt niet altijd te bestaan uit een paar haken aan de muur. Je kunt zoveel meer originele en praktische ideeën in je interieur verwerken!

 

Als laatste gaan we naar boven. De deur van de slaapkamer is om ruimte te besparen een schuifdeur geworden. Dit was een idee van Meeuwis. “We hebben deze op maat laten maken door Henk Quaak van Decosier. Die heeft ook de deuren voor het washok gemaakt en een blinde robuuste plank voor in de badkamer. Er was niet veel ruimte voor een openslaande deur en daarom is dit een schuifdeur geworden.” In de slaapkamer zijn echt een paar eyecatchers te vinden. De lamp boven het bed is prachtig. “We wilden graag een romantische lamp. Maar ja, wat is romantisch?! Uiteindelijk vonden we dit exemplaar van Vita Eos. De veren geven de lamp een romantische uitstraling en hij past goed bij het interieur. De kledingkast heb ik bij Opnieuw & Co gehaald. Op de muur achter de kast zit de originele groene verf die ik voor beneden te donker vond.” Ik vind het erg leuk om te zien dat met een paar decoraties de kamer helemaal wordt opgelicht. De hoek met de kledingkast is vrij donker, maar doordat er verder veel wit is met hier en daar een frisse kleur (het groene hoofdbord en de koraalrode kleur in de kussens en vensterbank) is het goed in evenwicht.

Ik zelf vond het erg leuk om bij Anita binnen te kijken. Ze heeft een frisse eigen stijl en duidelijk over haar interieur nagedacht. We zien veel kleur, maar het is goed op elkaar afgestemd zodat er een passende eenheid ontstaat. Sowieso heb ik weer een aantal originele ideeën gezien en is er in dit huis ook echt gespeeld met de ruimte. Bedankt dat we bij jou mochten binnenkijken Anita!

Ben jij nu ook enthousiast en mogen we een keer bij jou binnenkijken? Aarzel dan niet en neem gerust contact op door een mailtje te sturen naar jacolienebeyer@gmail.com.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten